Mr. mata sayur bab 1

Dia berlari-lari termegah-mengah merentasi akar-akar dan kayu-kayu yang mula menyegat kakinya. Tapi dia tak perduli kakinya yang semakin perit, apa yang dia fikir dia mesti lari dari raksasa gila plus ganas yang mengejar dia, ya dia mesti lari! Raksasa itu memang menakutkan mata hijau, bergigi taring sambil air liur meleleh-leleh  ewww sangat menjijikkan! Badan tegap! Tegap? “ouccghh oucghh” dia mengerang!  Tiba tiba dia tersungkur apabila kakinya terlanggar sesuatu. Dia pejam mata rapat-rapat bila  merasa raksasa itu semakin mendekat.

Busshh!! Dia rasa ade benda yang landing baik punya dekat muka dia. “Argghhh”  Qaira menjerit terlolong sambil tangannnya memukul-mukul raksasa itu. Suaranya tak payah cakap la. Rasanya boleh bergegar satu bangunan KLCC!

“Woi bangunla.. adui duii bangunla bongok! Sakit taw tak?” Qaira terkebil-kebil melihat rakannya aka Aireen yang muka dah macam bom nak meletup.
“wei raksasa! raksasa!” sungguh-sungguh Qaira berkata pada rakannya dengan muka macam mak lampir baru jatuh parit.

“ Raksasa hotak hang!” Aireen geram! Dah la kena pukul dengan Qaira tadi habis sememeh muka dia! Penat jer touch up sana sini tadi. Dia terkejut bila dengar Qaira terjerit-jerit, dia cuba kejut Qaira tapi Qaira ni tak sedar-sedar, terus dia ambil bantal hempuk muka Qaira. Hehe sorry Qaira aku ingatkan ko kena rasuk ke apa tadi huuwaa huwaa. Last-last aku yang kena balik, ceh.

“Betul weii aku dapat rasa lagi raksasa tu hempap muka aku!” Qaira buat muka serius sambil mata dia terbeliakkan. Ya Allah kawan aku ni dah tak serupa orang! Muka memang mintak penampar je aku tengok.

“Errr Qaira aku la yang pukul muka ko dengan bantal, sebab aku tengok ko macam kena rasuk jer, nasib baik ko sedar.” Jelas Aireen dengan muka tahan gelak. Dah macam tahan kentut jer Qaira tengok. Dia tak sampai hati pulak tengok kawan dia yang macam orang sesat je dalam hutan. So tahan jelarr gelak tu.. gelak dalam hati! Hehe.

“Ko pukul akuu? Betul? Maknanya aku mimpi la yer.. Gila kuat ko pukul aku sampai aku ingat betul-betul la raksasa tu hempap aku. Tak guna punya kawan! Ehh ko ni serebeh semacam nak pergi mana?” Soal Qaira blur.

“Tak sedar-sedar lagi ko ni ye Qaira! Aku nak pergi kerja lar, ni semua ko punya pasal serang aku tiba-tiba!” sambil tercebik-cebik bibir Aireen bercakap.

“ Alarr siannya kawan aku ni. Ha pergi la touch up balik, nanti lambat pulak dah pukul berapa ni?”

“Dah pukul 7:15, alamak aku dah lambat ni. Apa sal la aku boleh layan kau pulak, dah la chau dulu. Eh ko bukan ada temuduga ke hari ni?”

“Temuduga aku 26 haribulan la..” Qaira mengeliat malas atas katil.

“ Cik Qaira sayang.. for your information hari ni ialah hari khamis bersamaan 26 haribulan 7.”

“Huh! Alamakkk! wei nape ko tak kejut kan aku awal-awal huh? Macam mana ni, macam mana ni?” kelam kabut dia capai tuala pergi ke bilik air. Temu duga yang bakal dia hadiri hari ini bermula pada pukul 8.00 pagi. Dah la jam pagi-pagi ni. Aduh malang betul la.

Aireen pula dah bertolak ke tempat kerja. Dia bekerja sebagai guru di sekolah rendah. Sekali dengan dia-
dia lewat hari ni. Apa punya cikgu la…

***********************************************************
Qaira meletakkan motor skuter Ego warna pinknya di tempat letak kenderaan di bangunan S&N Holding. Jam di pergelangan tangan dilihat. Dah pukul 8:20 pagi. Errrkk alamak mampus aku. Qaira pergi ke kaunter yang berada di lobi bangunan tersebut. “ yer cik boleh saya bantu?” ramah gadis yang berada di kaunter itu bertanya.

“ermm..saya nak menghadiri temu duga sebagai sebagai setiausaha, boleh lagi ke?” Malu-malu dia bercakap, yelarr diakan datang lambat.

“Oh temu duga tu patutnya mula pukul lapan tadi. Tapi disebabkan CEO syarikat ada hal ia ditangguhkan sampai pukul 8:30 ni, sempat lagi ni cik…”

“Qaira” Alhamdulillah.. lega hati Qaira

“Ok Cik Qaira boleh naik ke tingkat 4.” Ujar gadis itu tersenyum.

“Baiklah. Terima kasih.” Qaira menuju ke lif. Apabila lif terbuka dia segera masuk dan menekan butang 4. Sebelum lif tertutup ada tangan yang menghalang.
Seorang lelaki memakai kot berwarna hitam tergesa-gesa masuk ke dalam lif. Qaira melihat lelaki itu atas bawah. Ermm hemsem, sempat lagi nak gatal kau Qaira.

Mata hijau macam sayur, tegap dan rambut lelaki itu berwarna keperang-perangan sedikit terjuntai di dahi. Tapi Nampak kena je dengan muka lelaki tersebut yang nak kata mat salih nampak ada melayu sikit, macam cina pun ya juga. Tiba-tiba dia teringat mimpinya, macam ada sikit-sikit macam raksasa yang dia mimpi. Ishh takkan lah.. ada pulak raksasa hodoh tu disamakan dengan lelaki smart tu, gila kau Qaira.

Aireil menjeling sekilas perempuan yang berada di sebelahnya itu. Dia perasan perempuan itu dari tadi dok usha dia baik punya. ‘Apa punya pakaian la perempuan ni pakai, dia pekerja syarikat ni ke? Tak pernah nampak pun, tapi dia tak pernah nampak pulak pekerja selekeh macam ni. Dengan baju kurung lusuh dipakai dengan kasut sport yang dah terkopek sana-sini, dengan tudung berkeredutnya.’

Qaira terkejut bila lelaki itu menjeling dia. ‘Alamakk mesti dia nampak aku dok usha dia. Apa lar aku ni bodoh sangat, mesti dia ingat aku gatal!.’ Qaira tunduk ke bawah dengan muka membahang.

Ting! Pintu lif terbuka. Qaira mengangkat mukanya, dia terkejut lelaki itu berada di depan pintu lif melihatnya tersenyum sinis err lebih kepada mengejek sebenarnya dan terus berlalu. Ohmaii dia rasa nak hempuk jer muka dia dekat dinding, biar dah tak ada muka, tak payah la susah-susah dah nak sorok muka dia tu. Malu siot!

Qaira duduk di kerusi yang disediakan di situ sementara menunggu gilirannya. Dia perasan banyak mata-mata yang memandangnya pelik, bukan dia tak tahu sebab apa. Dia perasan pakaiannya yang selekeh tahap gaban. Dia main sarung je tadi sebab dah lambat, dia merenung kasutnya. Aduyai.. kenapa la dia boleh terpakai kasut ni, malunya. Dia memang nak buang kasut sport yang banyak berjasa dekat dia tu, tapi dia terlupa. Ape lar nasib dia hari ni.

“Cik Qaira Hana, silakan masuk.” tersirap darah Qaira bila namanya dipanggil.
Dengan bismillah, pintu bilik temuduga itu dibuka. Dia duduk di kerusi yang berada ditengah-tengah. Ada 3 orang berada dihadapannya pada ketika itu. Yang paling kiri kelihatan seorang perempuan yang bergaya, dengan make-up tebalnya dah macam nak catwalk pulak. Mukanya serius.

Ditengah-tengah pula seorang lelaki yang agak tenang mukanya.Dia senyum dan lelaki itu membalas senyumannya. Manis je muka lelaki ni.  Mungkin umurnya dalam 20-an sebab nampak muda lagi. Qaira membuat pengiraan sendiri.
Dan yang paling kanan, Ohmaiii! Lelaki tadi, ya Allah apa yang aku nak buat ni. Sinis lelaki itu melihatnya. Malu Qaira tadi pun tak habis- habis lagi. Dah la lelaki tu tayang muka kerek.

 “ We all dekat sini bukan nak suruh u telek muka we all sorang-sorang, now introduce yourselves!” Terkejut dan malu gila bila dia ditegur oleh perempuan yang serius itu. Muka macam harimau jer, kerek gila.
Qaira melihat lelaki itu senyum mengejek kepadanya. Qaira menarik nafas panjang. “My name is Qaira Hana…….

********************************************************
“Ishhh geramnya aku! Tak guna punya jantan siap kau kalau aku jumpa kau kat luar! Dia menghempas badannya di atas katil. Bekeriut bunyi katil tu nasib baik tak patah. Hati dia makin sakit bila teringat apa yang terjadi tadi. Boleh pulak lelaki mata sayur tu cakap

“Ada ke mana-mana syarikat nak ambil pekerja yang tak serupa orang jadi setiausaha.” Dengan kereknya lelaki mata sayur tu cakap.

Dia pun tak tahu nama mereka yang menemuduga dia tadi sebab belum apa-apa lagi lelaki mata sayur tu menyampuk sakitkan hati dia.

Dia bengang bila lelaki mata sayur tu menghina dia. Dia bukannya tak pakai baju pun. Lepas tu boleh pulak perempuan kerek tu terkekeh-tekeh gelakkan dia. Tak professional langsung!

Qaira bengang lalu dia ambil resume dia yang ada di tangan perempuan itu dan ketuk kepala lelaki mata sayur tu. Tukk!! bunyi yang terhasil agak kuat. “Aucch” Airiel terjerit sedikit. Tak sangka perempuan itu berani bertindak macam ni, dia tercengang.

Dah la fail resume Qaira jenis keras. Terkejut semua orang yang ada di situ. Terngaga mulut perempuan harimau tu.. hehe baru kau tau siapa aku kan! Lelaki yang ditengah itu menahan ketawa.

 “Harap-harap lepas ni mata kau tu boleh bertukar jadi mata orang bukan mata sayur!” Lepas je cakap macam tu Qaira terus blah cepat-cepat. Takkan nak tunggu lagi kut. Dia pun takut-takut berani jer.. ahh pedulikan janji dia puas!

“Ape?” terjerit Aireen bila Qaira menceritakan hal itu kepadanya. “Ko ni dah gila ke? Kalau dia saman ko macam mana ha?”

“ Aku pun tak sangka la aku boleh buat macam tu, tangan dengan kaki aku bergerak sendiri. Lagipun sayur tu hina aku taw tak!” Qaira pun takut jugak kalau apa yang Aireen cakap tu betul. Buatnya kena saman mampus! Mana dia nak cekau duit.

“Hishh ko ni cubalah control sikit marah tu, salah ko jugak pakai selekeh pergi temuduga, tapi sayur tu pun tak patut hina ko macam tu sekali.” Dengan dia-dia sekali panggil Aireil tu sayur.

“errmm betul tu...dan ko patut sokong aku bukan sayur tu, kalau aku jumpa dia siap dia.”

“Dah-dah tak payah nak siap sangat, aku rasa ko yang patut siap sedia kalau terjumpa dia nanti.” Aireen 
geleng kepala. Kawan dia ni memang lain macam sikit perangai.

“Errkk betul jugak kan.” Takpe-takpe mesti takkan jumpa punya.. dia pun takut jugak sebenarnya. ‘Mimpi aku pun dah warning awal-awal lagi.’

 komen sikit :)


2 comments:

  1. haha..best ! lucu tmudugs dea..hha

    ReplyDelete
  2. haaa...betul tu...best n kelakar... terhibur org bce..hehe..



    #n_n

    ReplyDelete