Akankah bersama.. Bab 1, 2, 3



Bab 1

Zoomm!! Bunyi kereta BMW hitam yang sedang memecut laju. Pemandunya sama sekali tidak menghiraukan kenderaan-kenderaan yang lain. Bak kata orang, dia buat jalan itu macam bapa dia yang punya.

Creett! Ok selamat parking! Fuhh! Tengku Darwiis lega. Cepat-cepat dia berlari ke dewan kuliah, dengan harapan lecturer Aswad yang kuat membebel tu belum masuk ke dewan kuliah tersebut.

Dengan penuh debaran Tengku Darwiis memulas tombol pintu tersebut, ‘Ok dia belum datang,’ monolog Tengku Darwiis. Hampir saja dia dia melompat keriangan di situ. Adoii.. cover Darwiis, cover!

Dengan penuh yakin Tengku Darwiis berjalan masuk ke dewan kuliah itu. Dia memilih tempat duduk yang paling belakang. Tak ramai orang senang la dia nak landing nanti. Haha.




Pelajar perempuan di dalam dewan kuliah tersebut jatuh rahang. Tercampak pen dan yang paling best ada yang hampir meleleh air liur sebab terlalu asyik merenung ketampanan Tengku Darwiis.

Cuma seorang saja yang tidak memperdulikan semua itu. Seorang gadis yang tekun merenung notanya dari tadi. Seorang gadis yang tidak ada langsung masa untuk melihat keindahan dunia.

“Hai Darwiis.” Seorang gadis yang berpakaian seolah-olah ingin membuat konsert menyapa Tengku Darwiis sebaik sahaja kelas tamat.

“Hai baby, u look nice today.” Sahut TD sambil mengenyit matanya. Jatuh rahang gadis itu, Matanya bersinar-sinar melihat Darwiis. Dia..dia.. panggil aku baby! Ohhemmgeee.

“Ok lah baby, I kena pergi dulu.” Ucap Tengku Darwiis dengan senyuman menggoda. 



‘Dasar perempuan! Sehari tak menyemak depan mata aku tak boleh ke? Semua perempuan sama je, harapkan pujian. Stupid!’ Bebel Tengku Darwiis sambil ke keretanya.

Dia tidak suka perempuan-perempuan dekat dengannya, dia juga bukanlah gay. Tapi.. seolah-olah ada satu kepuasan bila dia mempermainkan perasaan perempuan-perempuan yang tergedik-gedik datang kepadanya. Baginya mereka semua bodoh! Percaya apa yang dia cakap, senyum sikit dah cair. Dasar perempuan!

Semasa ingin megeluarkan keretanya dari petak parking, Tengku Darwiis tidak perasan bahawa ada makhluk lain di belakang keretanya. Arghh! kedengaran suara wanita menjerit. Creett!! TD cepat-cepat membrek keretanya.

“Awak tak apa-apa?” Tanya Tengku Darwiis panik bila melihat seorang wanita terjelepuk di belakang keretanya. Dia bertinggung di hadapan wanita itu.

“Ok ke? Ada sakit dekat mana-mana?” Tanya Tengku Darwiis lagi bila melihat perempuan itu hanya mendiamkan diri. Mungkin terkejut.

“Sa, saya tak apa-apa. Maaf.” Kelam kabut wanita itu ingin bangun. Tetapi wajahnya masih sahaja menunduk.

“Saya yang salah, saya tak tengok betul-betul tadi.” Tengku Darwiis ikut bangun. Dia pelik dengan wanita di hadapannya itu. Dia cuba melihat wajah wanita itu namun tidak jelas kerana dari tadi asyik menunduk dan tudung wanita itu agak ke depan.

“Jom saya bawa pergi klinik,” sambungnya lagi bila perasan tapak tangan wanita itu luka.

“Tak, tak payah. Saya tak apa-apa, terima kasih.” Ujar wanita itu sebelum tergesa-gesa berlalu, dan masih tidak mendongak. Pelik, selalunya pelajar perempuan dekat sini sibuk nak tengok muka Tengku Darwiis.

Tengku Darwiis masuk ke dalam keretanya. Dia memulakan pemanduan sambil fikirannya masih memikirkan tentang wanita tersebut.

Erkk! Yang tadi tu manusiakan? bukan hantu. Aduii seram pulak aku. Tapi, tak pernah pulak student lain cerita pernah jumpa hantu ke apa. So Darwiis, dia manusia.. memang manusia! Tengku Darwiis meraup-raup rambutnya yang dah serupa orang baru bangun tidur. Agak-agak kalau peminat dia tengok suka lagi tak? Hehe.


Bab 2

“Nanti lepas Efan serahkan cek tu pada pengetua, Efan pergi melawat pakcik Samad.” Dato Asyraf berkata sambil matanya tidak lari dari surat khabar yang dibaca.

“Pakcik Samad mana pulak ni Ayah? Buat apa?” Soal Irfan Hakim pelik. Aduii.. dah lah kena pergi sekolah tu, kena pergi pula rumah pakcik Samad mana pulak ni. Malas betul lah!

“Kawan lama ayah dulu.. kamu pergi melawat dia tanya khabar.”

“Kalau kawan ayah, ayah la pergi..kenapa Efan pulak yang kena pergi?” Berkerut muka Irfan Hakim tanda protes.

“Dah kamu alang-alang pergi kawasan tu, singgah la. Sampaikan salam ayah.” Kali ini nada Dato Asyraf kedengaran agak serius.

“Hurm, ye lah ayah.” Irfan Hakim berlalu ke kamarnya.

“Aduii.. menyusahkan betullah!” Rungut Irfan Hakim apabila tiba di kamarnya. Tubuhnya dihempas ke katil. Iphone 5 di meja kecil sebelah katilnya itu dicapai. Tangannya sibuk mencari nama seseorang. Emy. Ok, jumpa! Butang call ditekan apabila nama tersebut dijumpai.

“Hello..” Jawab satu suara perempuan yang manja lagi menggoda.

“Hello sayang, sorry esok kita kena cancel date kita.” Ujarnya apabila paggilannya dijawab.

“What?! Bi.. u dah janji dengan I kan, yang kita nak pergi genting esok!” Suara yang manja tadinya bertukar menjadi kasar.

“Emy.. my dad suruh I serahkan cek dekat satu sekolah ni esok ok. U tahulah kan.. I mana boleh bantah cakap dia.” Irfan Hakim memujuk.

“Your dad tu memang! Macam lah I tak tahu yang dia tu tak suka I. sibuk nak jodohkan u dengan orang lain.” Emy menyindir.

“Emy, yang U kutuk ni ayah I tahu tak? Cubalah u sabar sikit.. at least sampai kita menikah. Then, kita akan pergi jauh dari sini.” Lembut suara Irfan memujuk. Dia sudah penat asyik bertengkar dengan Emy.

“U nak pergi jauh dari sini? U ingat I ni bodoh ke? U takkan tinggalkan harta ayah u tu macam tu je kan?” Emy membidas bagaikan peluru berpandu.

“ U boleh stop tak?! U memang tak pernah percayakan I! Dah lah, I dah malas nak cakap pasal benda ni.” Talian dimatikan. Iphone 5 itu dibaling keatas meja. Panas hatinya usah cakap. Setiap kali ada saja perkara yang digaduhkan bersama Emy.

************************

Hampir jam 12 tengah hari barulah dia tiba di sekolah yang terletak di Johor itu. Perjalanan dari Kuala Lumpur ke sekolah itu benar-benar membuat badannya lenguh dan sengal. Kereta Toyata Vios yang berwarna silver itu diparkir di dalam kawasan sekolah.

“Ini bilik pengetua, silakan masuk.” Kata seorang guru perempuan di situ kepadanya setelah dia memberitahu tujuannya datang ke sekolah itu. Irfan Hakim tersenyum lalu masuk kedalam bilik tersebut.

“Assalammualaikum.” Tegur Irfan Hakim kepada seorang lelaki di bilik itu.

Lelaki itu bangun, mereka bersalaman. “Waalaikummussalam, jadi ini Encik Irfan Hakim anak Dato Asyraf yer? Segak orangnya, silakan duduk.”

“Ye saya, saya datang ni nak menyerahkan cek bagi pihak ayah saya.” Irfan Hakim senyum. Wajahnya memang kelihatan comel apabila dia tersenyum.



“Saya mewakili semua pihak di sekolah ini ingin terima kasih atas sumbangan yang diberikan. Kami memang sangat memerlukan dana bagi membina tempat khusus untuk murid-murid istimewa di sini. Sekarang ini, tak ramai yang prihatin tentang nasib OKU.” Ujar pengetua yang sudah separuh abad itu. Terpancar diwajahnya karisma seorang guru yang berwibawa.

“Sama-sama cikgu. Ada rezeki lebih sedikit, dikongsi apa lah salahnya kan?” ‘Lagipun apalah sangat setakat 30 ribu tu.’ Sambungnya di dalam hati, kerek.

“Kalaulah di dunia ada ramai orang macam Encik Irfan ni pasti nasib orang yang tidak berkemampuan akan lebih terbela.” Puji pengetua yang bernama Hashim itu.

Irfan Hakim hanya tersenyum. ‘Bukan duit aku pon, duit ayah aku.’ Ngomelnya di dalam hati.

“Cikgu saya minta diri dulu lah yer. Masih ada urusan yang harus di selesaikan selepas ini.” Irfan meminta diri. Tak sanggup berlama-lama di situ, kembang dirinya dipuji. Walhal, pujian itu bukan untuknya pun.

“Yalah Encik Irfan. Saya faham anak muda yang berjaya macam Encik Irfan ni memang banyak urusan.” Puji pengetua itu lagi.

‘Alahai manisnya mulut, mesti sebab aku bagi sumbangan, Kalau tak..jagan harap.” Kutuk Irfan Hakim didalam hati. Riak wajahnya masih dikawal. Serupa angel saja. Mereka bersalaman sebelum Irfan Hakim keluar dari bilik pengetua itu.

Dia melalui jalan belakang blok kelas untuk ke tempat parkir keretanya. Jalan belakang blok itu agak sunyi, mungkin kerana berhampiran dengan hutan.

Bukk!! Irfan Hakim tersungkur kehadapan. Sikit lagi wajahnya ingin mencium lantai. ‘Aduii.. binatang apa yang langgar aku ni!’ Rungutnya sambil susah payah untuk bangun.

Apabila kepalanya diangkat, dia melihat seorang budak sekolah perempuan lari bagaikan lipas kudung di hadapannya. Budak sekolah itu masuk ke dalam semak dan ghaib serta merta.

“Wah.. hebat kau ye budak. Aku jumpa siap kau! Sampai koyak seluar aku ni.” Irfan Hakim menggosok-gosok lututnya yang pedih dan sedikit berdarah. Koyak sedikit seluarnya di situ.



Apabila dia ingin melangkah, dia melihat sesuatu yang berwarna pink di atas lantai. Dia mengutip benda tersebut. Ternyata itu adalah purse, mungkin tercicir dari pelajar tadi.

Purse tersebut buka. Ada dua keping not sepuluh ringgit, tiga keping not seringgit dan beberapa duit syiling. Owh, ada IC jugak. Haha.. nasiblah kau budak, orang suruh sekolah kau ponteng.

Dia membawa purse tersebut. Niat dihati ingin membalas dendam. Biar padan dengan muka budak tu mencari nanti. Terhenjut-henjut dia berjalan ke kereta. Dia menampal plaster pada lututnya sebaik sahaja masuk ke dalam kereta.

Irfan Hakim meneruskan perjalanan ke rumah Pak Samad rakan ayahnya itu. Ikutkan hati, mahu saja dia terus pulang ke rumah. Tapi apa boleh buat, arahan ayahnya wajib dituruti. Kalau tidak, memang satu sen pun dia tidak akan dapat.

Bab 3
“Saya suka awak.” Bagaikan angin suara gadis itu melintas di telinganya. Faris Danial pura-pura tidak dengar. Wajahnya tidak lepas dari merenung buku di hadapnnya.



“Awak dengar tak yang saya cakap saya suka awak!!” Perempuan itu menjerit. Faris Danial terkejut. Satu pusat sumber itu terkejut sebenarnya.

“Miss, awak tahu tak awak berada di mana sekarang?” Faris Danial mengawal suaranya yang agak sedikit keras. Malu yang dirasa usah cakap bila menjadi perhatian semua para pelajar di situ.

“Saya cakap baik-baik awak buat bodoh jer. So, saya ingat awak tak dengar. Jadi saya jeritlah.” Elfarisa buat muka tak bersalah.

Faris Danial mengemas barang-barangnya di atas meja itu. Dia bangun ingin berlalu.



“Eh eh, awak nak pergi mana? Saya tak habis cakap lagilah.” Elfarisa bangun menghalang jalan Faris Danial.

“Awak nak cakap awak suka saya kan?” Soal Faris Danial. Elfarisa mengangguk.

“Awak dah cakap tadi kan?” lagi Faris Danial menyoal. Elfarisa angguk lagi bagaikan burung belatuk.

“So?” Faris Danial mengangkat kening. 

Belum sempat Elfarisa ingin membuka mulut, Faris Danial sudah berlalu dari situ.

‘Dasar lelaki sombong! Kau tengoklah berapa lama lagi kau boleh lari. Ni Elfarisa lah! Tak pernah lagi lelaki tolak aku tahu tak!’ Dia memarahi Faris Danial di dalam hati. Yelah, takkan nak jerit di dalam pusat sumber tu. Tak pasal-pasal dia yang kena nanti.

Faris Danial memecut ninja merahnya keluar dari university tersebut. Bengkak hatinya dengan kejadian tadi. Dia memasuki perkarangan banglo tiga tingkat. Ninjanya di parkir di tempat yang disediakan. Kaki laju di atur untuk ke biliknya.

“Nial.. sini sayang.” Panggil mumynya yang berada di ruang tamu dengan beberapa rakannya.

‘Aduh.. ni yang aku malas ni.’ Omel Faris Danial. Dia membuat isyarat mata ‘tak nak’ kepada mumynya itu. Namun, terpaksa juga dia melangkah apabila mumynya sudah menjengilkan mata.

“Datin datin semua, kenalkan.. Ni anak I, Faris Danial.” Faris Daniel senyum paksa. Dia merasa rimas. Kejap lagi, mesti ada yang nak jodohkan dia dengan siapa-siapa.



“Hensem yer anak u ni Ju, bolehlah dipadankan dengan anak I.” Hurm.. tengok! Cliché kan? Macam babak dalam novel dan filem. Tapi ketahuilah, ini kejadian nyata yang dialami oleh Faris Daniel.

“Er.. saya minta diri ke bilik dulu lah yer. Penat sangat baru balik kuliah tadi.” Ujar Faris Danial. Mumynya yang menyinga di sebelah tidak dipedulikan. Cepat-cepat dia berlalu dari situ.

“Fuhh, lega!” Jerit Faris Danial sebaik sahaja pintu biliknya di tutup. Tubuhnya di hempas ke katil. Matanya dipejam, lega rasanya dapat melepaskan lelah.

“Sayang…” satu suara seakan berbisik.


Faris Danial membuka matanya apabila mendengar suara itu. Matanya menerewang di sekeliling bilik untuk mencari punca suara tersebut. Namun, tidak ada apa-apa. Dia meraup wajahnya dan beristigfar panjang. Dia kemudian menuju ke kamar mandi untuk mengangkat wuduk.

*************

“Niel kenapa pergi macam tu je tadi? Mumy tak suka Nial tak hormat kawan-kawan mumy.” Sembur Datin Juliana di meja makan itu.

“My.. Nial dah cakap Nial penat kan.” Jawab Faris Danial acuh tak acuh.

“Banyak mana la sangat penat Nial tu setakat ulang alik pergi kelas je. Ingat mumy tak penat ke? Tapi demi Nial mumy kuatkan jugak tahu tak? Tak boleh ke Nial berkorban sikit demi mumy?” Bebel Datin Juliana.

“Yelah mumy.. Nial tak buat dah.” Faris Danial tidak mahu memanjangkan hal ini. Mumynya harus didiamkan.

Mereka menjamah makanan tanpa ada sepatah pun yang keluar dari mulut masing-masing. Hubungan mereka anak beranak memang tidak rapat.

Datin Juliana terpakasa menguruskan syarikat keluarga mereka selepas suaminya Dato Amar meninggal dunia. Ketika itu Faris Danial baru berusia 15 tahun . Disebabkan itu, mereka jarang menghabiskan masa bersama.

“Sayang..”

Faris Danial tersentak. Dia memandang mumynya yang sedang menjamah makanan.

“Mumy dengar?” Soal Faris Danial pada mumynya.

“Dengar apa Nial?” Dahi Datin Juliana berkerut.

“Er.. Tak ada apa-apa mumy.”

“Nial betul-betul penat ke sayang? Sakit ke?” Datin Juliana risau, menyesal pula kerana memarahi anaknya itu tadi.

“Takde mumy.. Nial ok.” Faris Danial ukir senyum. Terselah lesung pipitnya.

Sejak akhir-akhir ini dia selalu mendengar suara tersebut. Suara yang memanggilnya sayang. Tapi entahlah, mungkin dia benar-benar penat sehingga berhalusinasi sendiri. Dia beristgfar di dalam hati.

-Pecah kaca pecah simen, lepas baca harap komen :)

8 comments:

  1. bagi kita... cer ni unik sbb dalam setiap bab ada jalan cerita yang berlainan.... Suka bab 3 hehe... bab 1 pun.. bab 2 boleh2lah hehe.... tapi ada kesalahan tatabahasa sikit ^_^ takpe.... nnt perbaiki lg ... kita sama2 bljr...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe unik ye.. macih2..nanti kite check balik kesalahan tu haha.. hehe thnks bace dan komen <3

      Delete
  2. Wakakka...Akhirnyee boleh komen ==' ..Paling best Bab2 lah kan,si irfan tu mcm macho jee..Kau buat cer cepat skit..aku Tunggu..wakaka.. xD

    ReplyDelete
  3. Rose, ini ayie... hehehe best lah cite ni.. mcm kata yuki.. unik cite ni.. dalam setiap cite ada tiga tokoh.. haha mesti sonok ni.. pergh perasaan sudah si irfan hakim.. TD, faris daniel haha nama yang tak asing dah... sile terus kan.. ayie nak baca ^_^ best.. :)

    ReplyDelete
  4. betul3.. citer ni mmg unik.. lg-lg dengan nama 3 org lelaki tu.. hehehehe... keep it up kak rose...

    ReplyDelete
  5. lambat nor kau nak buat cer ni.. -.-

    ReplyDelete
  6. Sayam..ke mari sayam... Ye di sini...sini sayam... Bukan ke kiri sayam... Huhuhu

    ReplyDelete