Mr. Mata Sayur Bab 10


Hari itu, pagi-pagi lagi Eryana sudah terpacak di hadapan pejabat Airiel. Eryana yang memakai baju kemeja dan skirt pendek paras lutut itu sangat lah dapat menarik sesiapa sahaja yang memandangnya.

“Eh baby, mimpi apa u datang sini?” Tanya Airiel yang pelik melihat Eryana di mncul di pejabatnya. “I rindu u sayang..dah dua hari kita tak jumpa kan?” Eryana duduk diatas meja di hadapan Airiel, kedudukan mereka begitu rapat menghadap satu sama lain.

“I pun rindu u sayang..erm tapi lepas ni I ada meeting, so.. I tak boleh nak layan u.” mereka berpegangan tangan. “Tak apa lah sayang, I faham..lagi pun salah I jugak datang tak bagi tahu u dulu.” 

“Malam ni I jemput u ok, kita pergi tempat biasa.” Airiel membelai rambut Eryana yang panjang paras lengan itu. “Malam ni tak boleh lah sayang..i ada kerja..maybe tomorrow?”

“Hurm bila I busy u free, bila u free I busy. Susahlah macam ni baby.”

“nak buat macam mana sayang, kerja I memang macam ni..siang malam tak tentu. U tahu cita-cita I kan? I nak jadi model paling berjaya, bukan dekat Malaysia je taw..luar negara pun sama.” Terpancar kegembiraan di muka Eryana ketika itu.

“Ia baby, I tahu..dan I yakin suatu hari nanti nama u pasti gah di pentas dunia.” Airiel memegang tangan Eryana. Muka mereka semakin rapat sebelum bibir mereka bertaut.

“Err.. maaf, saya dah ketuk pintu tadi.” Ujar suraya gagap, dia sudah mengetuk pintu tadi. Tidak sangka pulak dapat melihat wayang percuma.

“u ni tak ada otak eh? Main redah je!” marah Eryana.

“Ada apa suraya sampai u tak boleh nak tunggu sekejap lagi?” setiausahanya itu sudah diberitahu apabila Eryana datang ke pejabatnya, dia tidak boleh diganggu.

“Maaf bos..tapi ni penting, mama bos datang dan dia nak jumpa bos sekarang!” terang Suraya. Dia sendiri tidak tahu mahu jawab apa kepada Datin Sarah Jaqlien yang ingin bertemu Airiel itu, untung lah akalnya datang dengan memberitahu Airiel sedang berbincang bersama clien sekarang. Kalaulah Datin Sarah Jaqlien melihat keadaan Airiel ketika ini, mahu dia kena sekali.

“What? Kenapa u tak cakap awal-awal?” Airiel panik. Sebenarnya Datin Sarah Jaqlien tidak suka akan hubungannya dengan Eryana. “Apa kita nak buat ni sayang?” Tanya Eryana dengan muka gelisah. Kalau mama Airiel bertemu dengannya pasti dia disindir dan diperli, memang dia tidak suka.

“owh.. ni la dikatakan meeting dengan clien? Dah pandai menipu Airiel dengan mama sekarang kan? Mesti Airiel yang Suruh suraya cover line untuk Airiel!” Datin Sarah Jaqlien masuk dengan muka tengang. Bukan main benci lagi dia melihat wajah Eryana di sisi anaknya itu, si pisau cukur.

“Mama sabar dulu mama..jangan lah bising dekat sini, malu pekerja Airiel dengar nanti.”

“Malu pekerja Airiel dengar, tapi tak malu tipu mama sebab perempuan plastik ni!?” Suara Datin sarah Jaqlien naik satu oktaf.

“U balik dulu ok?” Airiel menyuruh Eryana berlalu dari situ sebelum hal yang lebih buruk terjadi.

“huh! Bela lagi perempuan murahan ni..entah apa yang dia dah bagi dekat Airiel mama pun tak tahu!” Marah Datin Sarah Jaqlien lagi.

“Enough mama..jum kita discuss benda ni dekat rumah ok?” Airiel menarik mamanya keluar dari pejabatnya. Dia tahu kalau mamanya masih di situ mahu satu pejabat kecoh dengan hal ini, dan mamanya tak kan berhenti selagi belum puas.
*******
“mama boleh tak jangan cakap bukan-bukan pasal Eryana? Dia tu girlfriend Airiel mama!” Airiel meraup mukanya.

“mama tak suka dia! Dari dulu lagi mama dah cakap dengan Airiel mama tak suka dia..Airiel tak Nampak ke cara hidup dia? Social Airiel! berpeluk dengan lelaki sana sini!” marah Datin Saraah Jaqlien kepada anaknya. Entah kenapa Airiel susah betul ingin menurut kemahuannya.

“dan apa beza kehidupan dia dengan hidup kita mama? Hidup Airiel, hidup mama, hidup dady? Jangan cakap seolah-olah kita ni tak social mama! Kalau tak, tak adalah mama dekat sini dady dekat Australia!” Suara Airiel lantang membalas.

“Jangan nak kurang ajar dengan mama Airiel! ingat sikit dengan siapa Airiel bercakap, memang salah mama tak bagi didikan agama yang betul dekat Airiel. Tapi Airiel dah dewasa sayang, dah boleh fikir mana baik dan yang mana buruk.” Sayu suara Datin Jaqlien.

“Eryana itu lah yang terbaik untuk Airiel mama.” Airiel berlalu meniggalkan mamanya di ruang tamu rumah yang tersergam indah itu.

Datin Sarah Jaqlien terduduk di atas karpet di ruang tamu itu..dia berasa sudah tidak berdaya lagi. Teringat kata-kata Airiel tentang suaminya, Datuk Saifuddin.

Airiel kembali semula ke pejabatnya. “Suraya, suruh Qaira buat air untuk i.” tanpa senyuman Airiel berkata. “bos hari ni Qaira cuti..bos tak ingat?”

“oh I lupa, u je lah yang buatkan.” Airiel berlalu sebelum sempat Suraya menjawab.

“Angin ribut mana yang dah melanda bos aku ni? Seram nihh.” Katanya Suraya sambil mul;a melangkah ke pantry. “Cepatlah kau sembuh Qaira, kalau tak asik aku je yang kena buat air..dah lah cerewet.”

“Ni bos,” Suraya meletakkan air di atas meja Airiel. Airiel mengangguk sedikit dan Suraya mengorak langkah keluar dari bilik Airiel. ‘harap-harap dia tak complain’ bisik hati Suraya.

Airiel menyisip sedikit air Nescafe tersebut, hurm.. tak sedap! Dia rindu air buatan Qaira. Tapi tak apa, esok Qaira akan masuk kerja dan dapatlah dia minum air buatan tangan Qaira itu.

Entah kenapa dia boleh ketagih dengan air buatan Qaira itu, sedangkan dulu dial ah yang paling membenci Qaira.

“kenapa lah aku teringat dekat minah serabut tu? Haishh!” Airiel meraup-raup mukanya. Pening kepalanya tentang apa yang terjadi sebentar tadi, rasa bersalah terhadap mamanya juga mula terbit di hati.

Tapi baginya, apa yang ditutur kepada mamanya sebentar tadi benar belaka. Memang begitu cara hidup mereka, dan kenapa mamanya tiba-tiba berubah sejak dia bertemu Eryana.

Dia sedar mamanya yang dulu tidak pernah mencium sejadah mula ke surau dan ke masjid, mempelajari ilmu agama mungkin. Mamanya ada juga mengajaknya pergi, tetapi dia tolak..untuk apa ke masjid? Soal hatinya. Pergi atau tidak, tidak akan megubah apa-apa.



4 comments: